Dlaczego Twoi klienci nie chcą Ci płacić?

Zapominalstwo. Plaga ludzi zajętych.

Niestety, z powodu nawału obowiązków, zabiegania lub zwykłego, ludzkiego roztargnienia klienci często zapominają uregulować opłaty. Jednego miesiąca to rachunek za telefon, innego za internet, a czasem - za Twoją usługę. Często taka sytuacja się powtarza i bywa irytująca, jednak z reguły jest niegroźna. Wymaga przypomnień, a klient płaci po pierwszym bądź drugim z nich. To jednak kosztuje. Ceną jest czas poświęcany na przypomnienia i sprawdzanie, czy opłata została uregulowana.

Jak sobie z tym radzić? Jeśli Twój klient jest roztargniony lub ma dużo obowiązków, możesz ułatwić mu życie wdrażając automatyczny program przypomnień o opłatach lub system do terminowego regulowania należności. Możesz też skontaktować się z nami i zobaczyć, jak możemy Ci pomóc. :)

Twoja usługa (lub płatność za nią) nie jest priorytetowa

Czasem zdarza się, że kontrahent po drugiej stronie nie traktuje Twoich usług za priorytet w funkcjonowaniu firmy. Inne wydatki są dla niego ważniejsze, dlatego reguluje je w pierwszej kolejności. Może aktualnie mieć np. chwilowy problem z płynnością finansową i postanowił przesunąć termin płatności bez konsultacji z Tobą. Prawdopodobnie prędzej czy później zapłaci, ale jeśli kilku klientów zachowa się w ten sposób, problem płynności może pojawić się także w Twojej firmie. W ten prosty sposób wiele firm traci cash flow, a problemy zaczynaja się nawarstwiać. 

Jak sprawić, by stanąć na czele listy płac? Nie bój się przypominać o nadchodzących terminach płatności i prosić o terminową wpłatę np. dzwoniąc lub pisząc e-maila do klienta. Wytłumacz, dlaczego terminowe wpłaty są dla CIebie istotne i zapytaj, co zrobić, by klient bardziej priorytetowo traktował Twoja usługę. Możesz też wdrożyć Instapay, dzięki czemu płatności pobiorą się automatycznie we wskazanym dniu lub np. oferować klientom zniżki za terminowe wpłaty. 

Pozwalasz im nie płacić

Niestety, często nie chcąc tracić klientów pozwalasz im na ustępstwa. Raz czy dwa nie muszą zapłacić za Twoje usługi lub wydłużasz im termin spłaty należności. Nie chcesz nachalnie przypominać się o płatnościach, wstydzisz się rozmawiać o należnościach lub nie lubisz procesu windykacji (nikt nie lubi). Powyższe sytuacje są delikatne. Z jednej strony ryzykujesz utratą klienta (czego nikt nie chce) z drugiej - tracisz swój cenny czas i pieniądze. 

Jak wybrnąć z tej sytuacji? Trzeba postawić sprawę jasno. Nie możesz pozwalać klientom, by spóźniali się z płatnościami. Szczególnie bez wcześniejszego uprzedzenia czy prośby o przesunięcie terminu spłaty. W ten sposób pokazujesz im, że mogą traktować płatności dla Ciebie jako mniej ważne. I już zawsze będą płacić Ci na końcu. Musisz ich edukować. Powiedz, dlaczego płatności w terminie są dla Ciebie ważne i, że to jeden z fundamentów dobrej współpracy. A jeśli to nie skutkuje? Najbardziej drastyczną metodą na takich klientów jest zaprzestanie świadczenia usługi lub zerwanie umowy. Wydaje się to brutalne, jednak finalnie daje Ci coś cennego - odzyskujesz swój czas, który możesz poświęcić na szukanie lepszych relacji biznesowych. To zaprocentuje w przyszłości. 

Klient nie chce Ci zapłacić

To najbardziej skrajna sytuacja ze wszystkich. Z jakiegoś powodu klient nie chce Ci płacić. Może nie chce, jednak musi korzystać z Twoich usług. Może liczy na to, że płacąc wiele razy po terminie zawieruszy się jakaś część należności i „oszczędzi”. Może nie jest zadowolony z jakości usługi, lecz z jakiegoś powodu o tym nie mówi? To marginalny scenariusz, jednak się zdarza. Taka współpraca jest trudna i w gruncie rzeczy - nie ma sensu. Jak jednak zidentyfikować takiego klienta i podziękować mu za współpracę? 

Zaproponuj mu przejście na system do automatyzacji pobierania opłat lub wymagaj przedpłaty, bądź płatności z góry. Jeśli nie będzie chciał przystać na Twoją propozycję, to juz powinno powodować zapalenie się lampki ostrzegawczej. Następnie pozostaje tylko bezpośrednia konfrontacja. Zapytaj klienta, dlaczego tak często zdarza mu się płacić po terminie, przedstaw dlaczego terminowe wpłaty są dla Ciebie ważne i zaproponuj dwa wyjścia z sytuacji: skorzystanie z metody płatności gwarantującej pobór lub rezygnację z świadczenia usług. Jak w poprzednim przykładzie, tak i teraz albo zyskasz płacącego klienta, albo uwolnisz swój czas. 

Podsumowanie

Powody z których klient nie chce Ci płacić są zróżnicowane. Czasem to problemy z finansami, z którymi stara sobie radzić niekoniecznie w jasny sposób, innym razem zwykłe roztargnienie. Czasem to brak płatności z premedytacji. Na każdy z tych powodów jednak jest sposób i warto szybko go wdrożyć, bo ucieka nie tylko czas stracony na windykacji, lecz także pieniądze Twojej firmy. 

Spodobał Ci się ten artykuł?
Chcesz dowiedzieć się więcej?
NAPISZ DO NAS!

Chcesz założyć konto?

Podaj dane kontaktowe, a my skontaktujemy się z Tobą w celu założenia i konfiguracji konta lub odpowiemy na Twoje pytania.

Instapay Logo Icon

Nie lubisz podawać danych w formularzach?

Skontaktuj się z nami w godzinach
8:00-17:00 pod numerem:

+48 607 048 835

lub napisz wiadomość o dowolnej porze na:

kontakt@instapay.pl
Instapay Logo

© 2020 Cashless Solutions sp. z o.o, ul. Ignacego Mościckiego 1, 24-100 Puławy,

KRS:0000792621; NIP: 7162826863

Facebook icon

© 2020 Cashless Solutions sp. z o.o, ul. Ignacego Mościckiego 1, 24-100 Puławy,

KRS:0000792621; NIP: 7162826863

icon
icon
icon
icon

POPW.01.01.02-06-0001/20 "Wdrożenie na rynek innowacyjnego systemu płatniczego Cashless Solutions - systemu ułatwiającego pobieranie i automatyzację płatności cyklicznych dedykowany MŚP, dostępnego w aplikacji webowej'.