Kryzys gospodarczy - jak zabezpieczyć swoją firmę?

Ostatnie lata to dla przedsiębiorców kolejne wyzwania związane najpierw z kryzysem zdrowotnym i ekonomicznym, a obecnie również z kryzysem wojennym. Dla firm to przede wszystkim przerwany łańcuch dostaw, problem z odpływem pracowników, utrata rynków zbytu, inflacja i rosnące koszty. Co zrobić kiedy klienci przestają kupować lub płacić na czas, a obroty spadają? Jak zabezpieczyć swoją firmę przed skutkami kryzysu gospodarczego?

Niestety, jeśli zacząłeś myśleć jak przetrwać kryzys gospodarczy kiedy już jest źle, masz mniejszy wachlarz możliwości. Na trudne scenariusze należy przygotowywać się, gdy wszystko jeszcze idzie dobrze. Zabezpieczanie firmy przed kryzysem to długofalowa strategia. 

Kryzys? Małe firmy mają trudniej

Dla mniejszych firm, ze względu na skromniejszy kapitał, przetrwanie wahań rynku to niełatwe zadanie. Mniejsza rentowność działania oznacza ograniczony margines błędu w razie kryzysu. Zarządzanie w małych firmach to często działania nieprzemyślane i oparte na emocjach, w dodatku nieprzygotowane na zawirowania gospodarki. Małe firmy, ze względu na brak automatyzacji, mierzą się z brakiem efektywności i błędami w wielu obszarach, co oznacza niepotrzebną stratę pieniędzy.

Kryzys może nadejść niespodziewanie i objąć różne dziedziny działalności firmy. W takich sytuacjach należy reagować zdecydowanie, aby jego skutki w jak najmniejszym stopniu dotknęły firmę.

Oto działania, których wdrożenie, może zwiększyć Twoją szansę na przetrwanie kryzysu spowodowanego obecną sytuacją gospodarczą:

Zacznij od planu

Plan naprawczy to zestawienie działań, jakie należy podjąć w razie wystąpienia sytuacji kryzysowej. To szereg konkretnych zachowań, które zaplanowane odpowiednio wcześnie, powinny zaradzić trudnej sytuacji. Ważne, aby w jego tworzenie zaangażować specjalistów z różnych obszarów działalności firmy (np. główny księgowy, dyrektor finansowy itd.), by uwzględniał rozwiązania na każdy możliwy scenariusz. Im szybciej wprowadzimy taki plan, tym większa szansa, że przyniesie zamierzony efekt. Oto, co powinieneś uwzględnić, tworząc dobry plan naprawczy dla swojej firmy:

  • stan bieżącej sytuacji firmy i wdrożone dotąd działania,

  • ocena szans na realizację planu,

  • możliwe zagrożenia i przeszkody,

  • źródła finansowania działań naprawczych,

  • koszty, jakie niesie jego realizacja,

  • szczegółowy harmonogram wdrażania planu,

  • jakie efekty mają przynieść zaplanowane czynności naprawcze.

Zadbaj o przepływ gotówki

W czasie kryzysu ekonomicznego to zachowanie płynności finansowej powinno stanowić nadrzędny cel przedsiębiorcy. Przy wydatkach większych niż zwykle i niższych przychodach, utrzymanie dobrego cash flow może stanowić nie lada wyzwanie. Bez umiejętnego zarządzania finansami, firma może nie mieć środków na dalsze funkcjonowanie, co w konsekwencji doprowadzi bankructwa.

Poduszka finansowa

W trudnych czasach liczy się każda złotówka. Odłożone na koncie pieniądze, które cierpliwie czekają na swój moment, mogą dla Twojej firmy okazać się wybawieniem. W momencie, kiedy Twój biznes dopadną problemy, lepiej sięgnąć po własne pieniądze niż czekać na ratunek. W idealnym scenariuszu poduszka finansowa to równowartość trzymiesięcznych wydatków Twojej firmy. Rzeczywistość często jednak bywa mniej optymistyczna, ale przecież mała gotówka jest lepsza niż żadna. A poduszka na 30 dni to wciąż szansa na przetrwanie przedsiębiorstwa przez kolejny miesiąc. A to dużo czasu, aby znaleźć nowe rozwiązanie.

Prognozowanie przepływów pieniężnych

Aby uzyskać kontrolę nad przepływami pieniężnymi w swoim przedsiębiorstwie, przeglądaj zestawienie swoich finansów, i jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś - zacznij prognozować. Dzięki odpowiednim danym, możesz już dzisiaj przewidzieć czy masz zasoby na kolejne wydatki.  Nie tylko na realizowany plan naprawczy, ale również na stałe koszty - wynagrodzenia dla pracowników, raty kredytów, zakup towarów. Jeśli już wiesz, że w przyszłych miesiącach możesz mieć problem z bieżącymi kosztami, będziesz w stanie podjąć odpowiednie kroki, aby się zabezpieczyć. Warto planować budżety na lepsze i gorsze scenariusze, które pomogą Ci przygotować się na niespodziewane sytuacje kryzysowe.

W przejrzystych panelach analitycznych znajdziesz wiele potrzebnych danych w jednym miejscu. Z gotowymi wykresami szybko ocenisz stan swoich finansów i zaplanujesz długoterminowe działania. Nawet w trudnej sytuacji kryzysowej. 

Sprawna organizacja zamiast cięcia kosztów

Naturalną reakcją na kryzys jest szukanie oszczędności. Często przedsiębiorcy tną koszty gdzie tylko się da. Niestety, w ogólnym rozrachunku może być to działanie krótkowzroczne i ostatecznie przynieść więcej szkody niż pożytku. Zamiast ograniczać, warto zwrócić uwagę na organizację i procesy. Być może zauważysz w firmie obszary nieefektywne, np.:

Zadbanie o dobrą organizację to strzał w dziesiątkę kiedy biznes ma się dobrze. A gdy nadejdzie kryzys, masz pewność, że nikt nie marnuje czasu i zasobów. W tym również może pomóc Instapay. Usprawni pracę zespołów finansowych, dzięki czemu wzrośnie ich efektywność.

Bądź na bieżąco ze swoimi należnościami

W czasie recesji wszyscy borykają się z problemami finansowymi. Twoi klienci mogą mijać się z terminami wymagalności, a Ty możesz mieć kłopot ze ściąganiem należności. W kryzysie liczy się czas - kto pierwszy wychodzi z inicjatywą, ten ma większe szanse na odzyskanie należności. Na bieżąco monitoruj płatności i reaguj natychmiast. Z Instapay to dużo łatwiejsze. Zachowasz kontrolę nad swoimi finansami i wyślesz powiadomienie o płatności tak szybko, jak tylko się da.

Przetrwanie kryzysu: Podejmij wyzwanie i nie bój się zmian.

Nie masz wpływu na sytuację gospodarczą. Dlatego skup uwagę na tym, co możesz kontrolować - na swojej firmie. Tak, kryzys to niezliczone wyzwania dla Ciebie i Twojego biznesu. Znajomość danych, inteligentne i szybkie reakcje na zmieniające się otoczenie, mogą pomóc Ci przezwyciężyć trudną sytuację i przejść przez czas kryzysu. 

Przygotuj się na ciężkie czasy. Zwiększaj efektywność firmy, generuj oszczędności i skupiaj się na kluczowych działaniach. Automatyzując powtarzalne procesy - zaoszczędzisz czas i pieniądze. Wypróbuj Instapay, system który pomoże Ci pracować efektywniej. Zarejestruj się już teraz i zyskaj 14 dni na testowanie za darmo! 

Masz pytania? Umów się na niezobowiązującą konsultację z naszym ekspertem!

Spodobał Ci się ten artykuł?
Chcesz dowiedzieć się więcej?
NAPISZ DO NAS!

Chcesz założyć konto?

Chcesz założyć konto lub masz dodatkowe pytania? Zostaw dane kontaktowe, a my skontaktujemy się z Tobą!

  • Chcę założyć konto dla firmy
  • Chcę założyć konto dla płatnika
  • Mam pytanie dot. współpracy biznesowej
  • Mam pytanie dot. mojej płatności dla usługodawcy
  • Reklamacja i zwroty
  • Inne
Instapay Logo Icon

Nie lubisz podawać danych w formularzach?

Nie ma problemu! Skontaktuj się z nami bezpośrednio.

Napisz wiadomość na adres:

kontakt@instapay.pl
Instapay Logo

© 2022 Cashless Solutions sp. z o.o, ul. Ignacego Mościckiego 1, 24-100 Puławy,

KRS:0000792621; NIP: 7162826863

Facebook iconlinkedin icon

© 2022 Cashless Solutions sp. z o.o, ul. Ignacego Mościckiego 1, 24-100 Puławy,

KRS:0000792621; NIP: 7162826863

icon

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Działanie 1.3: Prace B+R finansowane z udziałem funduszy kapitałowych Poddziałanie 1.3.1: Wsparcie Projektów badawczo-rozwojowych w fazie preseed przez fundusze typu proof of concept – BRIdge Alfa.

Wartość projektu: 1 125 000 zł

Dofinansowanie: 905 000 zł

Cel Projektu: Stworzenie systemu automatyzującego prace administracyjne związanych z rozliczaniem płatności.

Okres realizacji: 2021 r. - 2023 r.

Efektem realizacji projektu jest platforma do zarządzania i automatyzacji należności oraz płatności.