Co zrobić żeby klient zapłacił na czas? Poznaj 2 skuteczne strategie

Specjaliści ds. finansów i księgowości na różne sposoby próbują przekonać klientów do dokonywania terminowych płatności. Jednym z nich jest oferowanie zniżek za wcześniejszą płatność. Ma to zachęcić klientów do opłacania faktur jeszcze przed terminem. Druga to opracowanie spójnej i regularnej komunikacji o płatnościach, która nakierowana jest na uzyskiwanie zapłaty na czas. Dzięki niej, bez zbędnych kosztów, poprawisz sytuację finansową Twojej firmy.

Chcesz żeby klient zapłacił wcześniej? Często musisz go do tego zachęcić. Opłaci fakturę jeszcze przed terminem, jeśli poczuje, że jest to dla niego korzystne. Możesz również zadbać o to, by otrzymywać płatności na czas. Wykorzystując możliwości nowoczesnych narzędzi do zarządzania i powiadamiania o płatnościach także poprawisz płynność finansową firmy. 

Obie powyższe strategie, pomagają przedsiębiorcom zmierzyć się z problemem nieterminowych płatności. Jak je wdrożyć i czy warto?

Oferowanie klientom zniżek, by zachęcić do wcześniejszej płatności

Weźmy pod uwagę przykładową płatność klienta za zaległą fakturę na kwotę 10 tys. zł, z terminem wynoszącym 30 dni. Jeśli jednak zapłaci w ciągu 10 dni, można zaoferować mu zniżkę np. 2%. W takim przypadku kontrahent płacąc wcześniej, oszczędza 200 zł. Taka zachęta może skłonić go do uregulowania płatności jeszcze przed datą na fakturze. Patrząc obiektywnie, takie zniżki za wcześniejszą spłatę są dla przedsiębiorcy jak tani faktoring lub pożyczka od klienta. 

Załóżmy, że Twoja firma osiąga przychody w wysokości 2 mln zł, a klienci zapewniający 25% jej przychodów, korzystają z rabatu 2% za wcześniejszą płatność. Dwa procent z 500 tys. zł to 10 tys. zł. Nie jest to wysoka kwota w porównaniu do całości przychodów, jeśli jej celem jest poprawa płynności finansowej Twojej firmy. Musisz ją zaakceptować, jeśli chcesz szybko otrzymywać zapłatę za faktury. Dodatkowo, są to i tak o wiele niższe koszty niż windykacja w firmie zewnętrznej.

Warto przemyśleć wdrożenie zniżek już na etapie projektowania cennika usług lub produktów i założyć pewien wolumen transakcji opartych o zniżkę. To dodatkowo pozwoli zminimalizować koszty tej strategii. 

Oprócz poprawy płynności finansowej istnieją inne zalety oferowania zniżek za wcześniejszą płatność:

  • masz większe szanse na otrzymanie płatności od klientów zmagających się z problemami finansowymi, którzy chcą obniżyć koszty,

  • rabaty za wcześniejszą spłatę mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia nieściągalnych długów, ponieważ im dłużej klient zwleka z płatnością, tym większe jest ryzyko, że nigdy jej nie dokona,

  • oferowanie klientom rabatów za wcześniejszą płatność buduje lojalność, ponieważ klienci mogą postrzegać zniżkę jako zachętę do wybrania Twojej firmy, a nie konkurencji.

Wdrożenie strategii otrzymywania zapłaty na czas

Zaplanowanie strategii opartej na komunikacji dot. terminowych płatności, może być procesem dłuższym i bardziej pracochłonnym. Warto się do niej przyłożyć. Regularna i spójna komunikacja podczas windykacji, mobilizuje klientów do zapłaty na czas. Jednak jej wdrożenie może wydawać się skomplikowane. Dlatego w tym celu warto wykorzystać Instapay - system do obsługi należności i powiadamiania o płatnościach. Takie nowoczesne rozwiązania stanowią podstawę do skutecznego i szybkiego zaprojektowania zrównoważonego procesu windykacji i zapewniają liczne korzyści:

  • skuteczniejszą ochronę przed oszustwami,

  • lepszą przewidywalność przepływów pieniężnych, 

  • oszczędność czasu dla działu finansów - nowoczesne oprogramowanie odciąży pracowników od żmudnych zadań,

  • zadowolenie klientów, którzy doceniają profesjonalną obsługę.

Nawiązywanie kontaktu z klientami na wczesnym etapie windykacji pomaga wykrywać potencjalne problemy z płatnościami. Umożliwia zespołowi finansowemu rozwiązanie lub zareagowanie na potencjalne problemy na długo przed ich wystąpieniem, dzięki czemu pracownikom pracuje się łatwiej, a klienci płacą na czas. 

Podsumowanie

Zaoferowanie rabatu za wcześniejszą płatność w celu przyspieszenia przepływu płatności to dobre rozwiązanie, warto jednak zaplanować je zawczasu. Stosowanie go w swojej strategii pomoże skrócić terminy płatności i zadbać o płynność finansową firmy.

Spójna komunikacja dotycząca płatności przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi do monitorowania należności to przystępny cenowo i skuteczny sposób. Efektywnie pozwala odzyskać należności na czas i szybko reagować na opóźnienia, co w efekcie stabilizuje przepływ gotówki. 

W Instapay pomagamy w otrzymywaniu terminowych płatności i polepszeniu płynności finansowej. Z Instapay:

  • zaplanujesz skuteczną strategię odzyskiwania płatności i powiadamiania o zaległościach, którą docenią Twoi klienci,

  • ułatwisz swoim kontrahentom proces dokonywania płatności, dzięki czemu chętniej Ci zapłacą,

  • wesprzesz swój dział finansowy, dając mu narzędzie, które skutecznie usprawni ich pracę.

Chcesz przekonać się, jak w łatwy sposób możesz podnieść poziom swojej płynności finansowej? Przetestuj Instapay za darmo przez 14 dni. Zarejestruj się już dziś lub umów rozmowę z naszym konsultantem

Spodobał Ci się ten artykuł?
Chcesz dowiedzieć się więcej?
NAPISZ DO NAS!

Chcesz założyć konto?

Chcesz założyć konto lub masz dodatkowe pytania? Zostaw dane kontaktowe, a my skontaktujemy się z Tobą!

  • Chcę założyć konto dla firmy
  • Chcę założyć konto dla płatnika
  • Mam pytanie dot. współpracy biznesowej
  • Mam pytanie dot. mojej płatności dla usługodawcy
  • Reklamacja i zwroty
  • Inne
Instapay Logo Icon

Nie lubisz podawać danych w formularzach?

Nie ma problemu! Skontaktuj się z nami bezpośrednio.

Napisz wiadomość na adres:

kontakt@instapay.pl
Instapay Logo

© 2022 Cashless Solutions sp. z o.o, ul. Ignacego Mościckiego 1, 24-100 Puławy,

KRS:0000792621; NIP: 7162826863

Facebook iconlinkedin icon

© 2022 Cashless Solutions sp. z o.o, ul. Ignacego Mościckiego 1, 24-100 Puławy,

KRS:0000792621; NIP: 7162826863

icon

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Działanie 1.3: Prace B+R finansowane z udziałem funduszy kapitałowych Poddziałanie 1.3.1: Wsparcie Projektów badawczo-rozwojowych w fazie preseed przez fundusze typu proof of concept – BRIdge Alfa.

Wartość projektu: 1 125 000 zł

Dofinansowanie: 905 000 zł

Cel Projektu: Stworzenie systemu automatyzującego prace administracyjne związanych z rozliczaniem płatności.

Okres realizacji: 2021 r. - 2023 r.

Efektem realizacji projektu jest platforma do zarządzania i automatyzacji należności oraz płatności.